Usikkerhed omkring forandringer skaber store frustrationer
Verden forandrer sig konstant. Og tempoet er stigende. I virksomhederne forsøger vi at være innovative og tænke nyt.
Men vi mennesker bryder os principielt ikke om forandringer – hverken gode eller dårlige. Vi er i bund og grund vanedyr. I virksomhederne betyder det, at vi konstant møder modstand mod forandringer. Og som ledere oplever vi, at medarbejderne er bagstræberiske og uvillige. Men ofte er det vores egen skyld. Vi er som ledere simpelthen ikke dygtige nok til at motivere vores medarbejdere gennem denne proces. Og derfor viser forskning, at omkring 70% af alle forandringsprojekter ikke bliver succesfulde.
kaos-toget – naturlig modstand mod forandring
Når personer får en ubehagelig besked – privat eller på arbejdet, så følger vores velbefindende i situationen nogle forudsigelige op og nedture, som det er vist i figuren.
Først kommer nyheden som et chok og man bliver helt lammet. Man tror det værste. Herefter kommer gradvist en fornægtelse, mens man holder fast i det gamle og bekæmper nyheden. Nu går personen ind i næste fase, hvor man gradvist giver slip og begynder at bebrejde enten sig selv eller andre for, at sådan en forandring skulle ske. Nogle bliver nede i dette hul og ender med lykke-piller, men langt de fleste kommer videre. Langsomt bliver man klar til at komme igang med genopbygningen fordi man accepterer beslutningen og begynder en rejse imod aftestning og eksperimenter. Det viser sig, at det måske slet ikke er så slemt som først forudset. Det hele giver en ny mening.
Hvad kan vi ellers gøre?
Succesrig ledelse af forandringer kræver, at medarbejderne forstår HVORFOR det overhovedet er nødvendigt! Og her springer lederne ofte over. Ikke fordi de nødvendigvis ønsker at skjule noget, men fordi de selv er så langt inde i processen at de kan gennemskue alle konsekvenser og mellemregninger.
Dette opleves i virksomhederne som manglende eller inkonsekvent eksekvering, hvor lederen siger ét, men gør noget helt andet! Og herved mistes den tillid og troværdighed, som er nødvendig. For hvis lederen er inkonsekvent, hvorfor skal man så forandre sig?
Et andet område som ofte er forsømt er ledernes evne til at løse konflikter. Men egentlig starter det jo helt fra at undgå, at meningsløse konflikter overhovedet opstår.
Walt Disney havde et slogan om ”If you can dream it – We can make it!” Dette har New Way Consulting gjort til en af vores grundlæggende teser for succes med forandringer.